Excerpt from the biography of painter Endre Rátkay (1928–2011)
In his native Pesterzsébet, Calendarium, his Golden Icon as his chef d’oeuvre is popularly called, was viewed by twenty thousand people at the first showing of the monumental work in 1974. Its presentation in Bolzano, Italy, in 1984 was also highly appreciated by art writers and the public. His art was brought closer to millions by the four television films shot by the Hungarian Television and Duna Television (in 1968, 1985, 1986 and 2007). That, however, had no influence on his secluded way of life or attitude of looking farther than ephemeral daily matters. He was his own master, devoting his entire life to art. His major works can be seen in the Rátkay-Átlók Gallery opened in 2006; his large panneaux are in the conference room of the Pesterzsébet town hall and the assembly hall of ELTE university, Faculty of Humanities.
A könyv adatlapja a Stádium Kiadó oldalán »
Rátkay Endre
2006-ban nyílt meg szülővárosában, Pesterzsébeten életművének közgyűjteménye, a Rátkay-Átlók Galéria. A művészettörténet is mindössze ezekben az években juthatott el odáig, hogy (több évtizedes késéssel) számot vessen Rátkayval. Ebben a helyzetben égetően szükségessé vált egy olyan – az életmű legfontosabb értékeit – bemutató Rátkay-album kiadása, amely egyaránt hozzájárulhat nagy kortársunk szakmai (műtörténeti) számvetéséhez, valamint a képzőművészet iránt érdeklődők figyelmének felkeltésére.
Ennek megfelelően Rátkay Endréről szóló albumunk elsősorban képeskönyv, a rendkívüli terjedelmű Rátkay-ikonosztázok kronologikus áttekintésével, a művész személyét, életét bemutató fotókkal; másodsorban a róla szóló műtörténeti, kritikai tanulmányok, cikkek, interjúk gyűjteményével.
A könyv adatlapja a Stádium Kiadó oldalán »
Rátkay művészete
Az öt nyelvű (magyar, angol, német, francia, olasz) reprezentatív album A/4-es formában 144 oldalon 160 művészi reprodukcióval megvásárolható a Stádium Kiadónál.
A könyv adatlapja a Stádium Kiadó oldalán »
Részletek a könyvből:
A jelenkori magyar festészet állócsillagai között is különleges hely illeti meg Rátkay Endre festőművészt, akinek munkássága bemutatása nélkül nem lehetne megírni a jelenkori magyar művészet történetét… Értette és tudta a modern törekvések lényegét, de csak azoknak a törekvéseknek az eredménye izgatta, amelyek hivatása komolyságával összefértek, és amelyek alapjául a kulturális örökség által hitelesített megoldások szolgáltak.
Bereczky Loránd
És mégis, a perifériák perifériáján megteremti, mintha lenne: a világ centrumát. Tessék hát tudomásul venni és körülnézni: most éppen a mindenség kellős közepén állunk. Ennyire hétköznapi, és ennyire rendkívüli. Annyi vakoskodás után, látó mentorok és múzeumok: lehet tisztogatni, Rátkay Endréhez világítani a különtermeket.
Nádor Tamás
A régi barátok ebben az idõben vonták szorosabbra messzi gyerekkorukba nyúló szellemi érdeklődésük szálait. ÁTLÓK néven elhatárolták magukat a „szocialista realizmus” akadémizmusától, másrészt az antimûvészet hiábavalóságától. Úgy gondolták, megszüntethető a régi értékes tradíció és az avantgárd szembenállása, s az utóbbi töredékessége az előbbi teljességébe belefoglalható.
Rátkay Endre: Curriculum vitae (1960)